Vinterns hjältar

En snöig natt mellan klockan 3 och 4 stiger Emil Henriksson upp och går ut och mäter snödjupet på Storgatan. Om det har kommit 4 centimeter snö eller mer ringer han och väcker sina sex kollegor. Det är dags att fara ut och ploga!
När det snöar stiger Emil Henriksson mitt i natten och mäter snödjupet på Storgatan.
Om det har kommit 4 cm ringer han ut sina kollegor.

I Vistträsk stiger Josef Bohlin eller Jakob Bohlin upp och gör detsamma när det snöar där och i Vidsel.
 Det tar cirka två timmar för de sju traktorerna att snöröja Storgatan med trottoarer och parkeringsytor från Nybergsvägen till Forumrondellen samt framför kommunhuset, på parkeringen bakom kommunhuset och en del av Östermalmsvägen, Lomtjärnsgatan.

Hantverkargatan och Skolgatan
– Sedan delar vi upp oss och plogar gång- och cykelvägarna. Om det har kommit sju centimeter snö ska också resten av samhället plogas. Vi börjar med gatorna förbi hälsocentralen, ambulansinfarten och brandstationen samt parkeringsplatserna och gårdsplanerna framför de husen. På skoldagar tar vi också Medborgargatan, Parkgatan, skolgårdarna och förskolorna.
 – Allt det behöver vara klart klockan 6, sedan är det för mycket trafik och barn i farten, berättar Emil men påpekar också att om det har börjat snöa kraftigt på morgonen kanske till exempel parkeringsplatserna inte hinner plogas innan folk börjar parkera där. Då kan det inte göras förrän på kvällen.
 Därefter kan de börja ploga de övriga gatorna i centrum, industriområdet, villaområdena och andra ytterområden. En traktor kör till Korsträsk och plogar där.
 – Det tar ungefär tio timmar att ploga allt. När det är klart kan vi gå hem och vila, om det inte är något som behöver fixas på plogen, då måste det göras först. Det kan ju hända att vi ska ut igen på kvällen. Om det har snöat minst 4 cm på dagen kör vi Storgatan igen mellan klockan 22 och midnatt. Har det kommit mer så kör vi hela snösvängen igen. Detsamma gäller förstås också dem som plogar i Vidsel och Vistträsk, säger Emil.

Landsvägar
Utanför samhället och de tre största byarna, alltså på Trafikverkets vägar, är det nationella kriterier utifrån hur trafikerad vägen är, som gäller. På Piteå- och Luleåvägen, Jokkmokksvägen, Arvidsjaursvägen, Industrileden och Nystrandsvägen påbörjas plogningen när det har kommit 2 cm snö. På Piteå- och Luleåvägen ska plogningen vara klar på fyra timmar och på de andra vägarna på fem timmar. När det har slutat snöa får det inte ligga mer än 2 cm snö på vägen. På övriga vägar i kommunen gäller 3 cm och sex timmar.
 Alla förstår säkert att vid kraftigt snöfall kan det vara omöjligt att klara detta även om plogbilarna kör fram och tillbaka hela dygnet om det behövs. Det gäller för oss bilister att anpassa farten eller kanske lämna bilen hemma sådana dagar.
 Ricardo Cejas är driftsansvarig för vägunderhåll på Trafikverket.
 – Vi hör ibland att trafikanter upplever att det är bättre eller sämre plogat mellan Älvsbyn och Klöverträsk än mellan Klöverträsk och Luleå. Sådana skillnader beror på att plogbilarna vänder i Klöverträsk men de är inte där samtidigt, så om det snöar kan det ha hunnit komma mer snö på den ena sträckan än på den andra sedan plogbilen var där, säger han.
 Det är Bröderna Öhman AB och JBM Entreprenad AB som utför plogningen både på kommunens och på Trafikverkets vägar i Älvsbyns kommun. Den som har upplevt hur det plogas på många andra ställen vet att det görs riktigt bra här i Älvsbyn.

Text/foto: Elisabet Nordebo

Artikeln publiceras i samarbete med Älvsbyns kommun, Företagarna, Älvsby Handel och Sparbanken Nord.