Att värna om kunderna är det viktigaste

Anna Gårding och Jon Lundberg är den femte generationen som äger och driver Gårdings Järnaffär på Storgatan i Älvsbyn, Älvsbyns äldsta butik, som idag är så mycket mer än en vanlig järnaffär.
Anna Gårding och Jon Lundberg driver Gårdings Järnaffär. När man går runt där gör det breda utbudet att det känns som att vara i ett litet varuhus men med en liten butiks personliga service.

Älvsbyns Nyheter träffade dem för att prata om förutsättningarna för att driva en butik i Älvsbyn. På en liten ort är ju kundkretsen mindre än i en stad och det kan man ju inte göra något åt.
 – Det ger oss utmaningar som butiker i städerna inte har, men det är också det som är kul, att lyckas med utmaningarna, säger Anna.
 – Jag tycker ändå att vi har bra förutsättningar. Vi har bra läge och bra kunder och förutsättningarna för att driva butiken blir ju vad vi gör dem till, påpekar Jon.
 – Vi skapar våra egna förutsättningar och om vi är tillräckligt duktiga så handlar folk hos oss, tillägger Anna.

Hänga med i trender
Förutsättningarna handlar om olika saker som till exempel att butiken ska vara tillgänglig och handlingsvänlig.
– Vi anpassar butiken på alla sätt så att det ska vara smidigt att handla här. Vi har till exempel öppnat ingången från baksidan för kunder som kommer med släp eller ska hämta varor som de har beställt, säger Jon, och fortsätter:
 – Det är också viktigt att vi hänger med i trender och produktutveckling. Allt är mer trendkänsligt nu för tiden. Det kommer ständigt ny teknik, nya funktioner och nya färger på olika produkter, och de som köper något nytt vill ha det senaste, inte fjolårets modell eller färg.

Brett sortiment
– Det gäller för oss att vi känner vår marknad. Vi måste veta vad kunderna här vill ha. Vi måste också kunna hålla ett acceptabelt pris. Därför är det viktigt att vi har koll på vilka priser produkterna har hos de stora kedjorna, och vi gör alltid vad vi kan för att i möjligaste mån matcha det, säger Anna och påpekar att de faktiskt oftare än vad många kanske tror får höra att de är billigare än kedjorna i stan.
 En viktig förutsättning för att en butik ska överleva i ett litet samhälle menar Anna och Jon är att man har ett brett sortiment som både lockar en bred kundkrets och motsvarar vad kunderna vill ha.
 – Om någon frågar efter en produkt som vi inte har hemma gör vi vad vi kan för att beställa hem den. Och framför allt, som jag sa tidigare, om vi är tillräckligt duktiga och lyhörda för vad kunderna efterfrågar så handlar de här. Att värna om våra kunder är det viktigaste för oss, säger Anna.

Text och foto: Elisabet Nordebo


Älvsbyns Nyheter är ett samarbete mellan Älvsbyns kommun, Älvsby Handel, Företagarna och Sparbanken Nord.
Om du har förslag på innehåll till artiklarna så hör av dig till Elisabet Nordebo, telefon 070-614 86 78 eller mejl elisa.nordebo@gmail.com